Digitalisering betyder nye forretningsmuligheder og potentiel vækst for din virksomhed. Men det kræver en målrettet tilgang med klare til- og fravalg blandt de mange digitale muligheder.
5 gode råd til digitalisering af din virksomhed:
Definer formål, målsætninger og behov Start med at definere formål og målsætning. Man kan gøre rigtig mange ting med digitale medier og teknologi, men det er vigtigt at definere formålene samt nogle konkrete, målbare målsætninger. Derefter kan du se på, hvad der er brug for at sikre det rette match mellem teknologi og virksomhedens behov.
Hvilken rejse skal din kunde på? Der er ikke noget facit for, hvilke digitale og/eller sociale medier din virksomhed skal være aktiv på. Bare fordi konkurrenten har en chatbot eller er aktiv på Twitter, betyder det ikke, at din virksomhed skal det samme. Tag udgangspunkt i din kundes ”brugerrejse” og din virksomheds nuværende digitale ”økosystem”, så du kan planlægge den bedst mulige digitale oplevelse for din kunde.
Lav en digital strategi: Hvilket digitalt løfte vil du give? Prøv at definere det allervigtigste, overordnede formål for din virksomhed, når det kommer til digital teknologi og digitale medier. Du kan fx spørge dig selv: Hvilket digitalt løfte skal min virksomhed indfri?
Opstil 3 digitale indsatser og fordel roller og ansvar Opstil 3 strategiske, digitale indsatser med hver sin handlingsplan. Uddelegér roller og ansvar i virksomheden og til relevante eksterne interessenter. Dermed bliver indsatsen overskuelig, samtidig med at I begynder at realisere målsætningerne i den digitale strategi og omstilling.
Mål og evaluer Digitalisering kræver, at man tør eksperimentere og forsøge sig på nye områder. Det er bare vigtigt, at man løbende måler, følger op og evaluerer, så indsatserne kan justeres for at optimeres. Stop det, der ikke virker. Gør mere af det, der virker og har effekt.
Se også
Derfor skifter erhvervskunder bank
Danske virksomheder skifter sjældent bank. Men når de gør, skyldes det som regel nogle særlige faktorer. Men hvilke 3 faktorer er ofte udslagsgivende, når erhvervskunder skifter bank?