Detailsalget stiger

Detailsalget viser lige nu ganske flotte takter. Det har stabiliseret sig efter en hård nedtur sidste år. Danskernes købelyst er bestemt ikke slået helt itu af den højeste inflation i 40 år, prisstigninger i detailhandlen og svækket købekraft.

Jeppe Juul BorreCheføkonomjjb@al-bank.dk38 48 47 61

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget steg med 1,3% i juni. I 2023 er detailsalget dermed foreløbig vokset med 3,3% i forhold til ved årets begyndelse. Salgstallene er korrigeret for prisændringer, sæsonudsving og handelsdage.

Detailsalget viser lige nu ganske flotte takter. Det har stabiliseret sig efter en hård nedtur sidste år. Danskernes købelyst er bestemt ikke slået helt itu af den højeste inflation i 40 år, prisstigninger i detailhandlen og svækket købekraft. Det her er ret flot.

Der er rekordmange i arbejde, danskerne har samlet set en rekordhøj polstring bankkontoen på samlet mere end 1.100 mia. kr., og den værste frygt for en økonomisk nedtur har fortaget sig. Det er med til at holde en hånd under detailsalget. 

Detailsalget er gået frem i 3 ud af årets første 6 måneder og er i dag 1% højere sammenlignet med for et år siden. Detailsalget er dog fortsat hele -13% lavere end rekordniveauet i 2021 under coronakrisen.

Sammenlignet med sidste år, så betaler danskerne godt 4% mere i butikkerne, men går ud ad døren med 1% mere i posen, når man tager højde for pris­stig­nin­ger­ne. Mærkbare prisstigninger har præget detailhandlen, og det er noget, som resulterer i forskel mellem det, som danskerne betaler og det, som de reelt går ud af butikken med.

Tiden med kraftige prisstigninger ser dog ud til at blive afløst af prisfald. Blot 10% af detailhandlen forventer at hæve priserne over de kommende tre måneder. Modsat forventer 23% af de­tail­virk­som­he­der­ne faktisk at sænke priserne, mens det er hele 54% i handlen med fødevarer. Der er aldrig tidligere målt så høj en andel af virksomheder, som forventer at sænke priserne.

Detailsalget i juni blev særligt trukket op af salget indenfor tøj, som steg med 3,8%. Salget af andre forbrugsvarer steg med 1%, mens fødevarer ligeledes steg 1%.

Relaterede artikler