Producentpriserne falder igen

Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser, at producentprisindekset for varer faldt i marts med -0,5% i forhold til februar. Producentpriserne er nu faldet i 6 af de seneste 7 måneder.

To Personer Arrangere En Buket I En Blomsterforretning

Den årlige stigning i pro­du­cent­pri­ser­ne dykker. I marts lå pro­du­cent­pri­ser­ne blot 3,8% højere end for et år siden. Det er den laveste stigningstakt siden oktober i 2021. Tilbage i august sidste år lå stigningen i pro­du­cent­pri­ser­ne på rekordhøje 38%.

Pro­du­cent­pri­ser­ne er faldet med 7% siden sommer. Det er uden tvivl kærkomment hos virksomhederne med en lettelse i om­kost­nings­pres­set. Og det kan også blive en lettelse for forbrugerne, da sænker behovet for at hæve priserne overfor danskerne. Det her er endnu et klart vidnesbyrd om, at inflationen vil fortsætte ned herfra.

Der er imidlertid fortsat er et efterslæb i prisstigninger for danskerne. I detailhandlen forventer 40% af virksomhederne at hæve priserne, mens det er hele 66% af virksomhederne, som handler med fødevarer. Vi forventer dog, at der gradvist vil være færre virksomheder, som hæver priserne. Det vil ske på baggrund af, at de allerede varslede prisstigninger effektueres, samt at de høje pro­du­cent­pri­ser allerede er dampet af.

Den høje inflation har hver måned gjort det omkring 2.500 kr. dyrere for en dansk børnefamilie i forhold til for et år siden. Inflationen er dog løjet af og faldt i marts for femte måned i træk til 6,7%. I oktober gik inflationen over 10%, som var det højeste i 40 år.

Stigningen i pro­du­cent­pri­ser­ne er båret af rå­sto­find­vin­ding, som er steget med 8%, samt fremstilling, som er steget 6%. Omvendt er ener­gi­for­sy­nin­gen faldet med hele -36%.

Pro­du­cent­pri­sin­dek­set viser udviklingen i priserne i de varer, som danske pro­du­centvirk­som­he­der sælger til andre virksomheder. Pro­du­cent­pri­ser­ne er en sammensætning af det, som sælges henholdsvis på det danske marked (hjemmemarkedet) og det udenlandske marked (eks­port­mar­ke­det).

Relaterede artikler