Danskerne ser AL som mest bæredygtige bank-brand
Danske forbrugere opfatter igen i år Arbejdernes Landsbank som det mest bæredygtige “brand” blandt danske banker.
Hvert år tager Sustainable Brand Index temperaturen på europæiske forbrugeres opfattelse af brands i forhold til bæredygtighed. I 2025 har danske forbrugere igen peget på, at de opfatter Arbejdernes Landsbank som det mest bæredygtige brand blandt 13 banker i Danmark. Det er en gentagelse af sidste års resultat.
”Vi er stolte af, at danskerne fortsat opfatter Arbejdernes Landsbank som en bæredygtig bank. Vi har de sidste år sat endnu mere fokus på arbejdet med bæredygtighed i koncernen, og vi arbejder hele tiden på at bidrage der, hvor vi kan gøre den største forskel,” siger Pernille Lytzen, Koncern Bæredygtighedschef i Arbejdernes Landsbank.
Pernille Lytzen, Koncern BæredygtighedschefVi ønsker at bidrage med grønne produkter og aktiviteter, som sikrer, at vi efterlader en klode i balance til de næste generationer
Arbejdernes Landsbank Koncernen har som overordnet mål at blive klimaneutral i senest 2050. For at opnå dette mål opstillede koncernen i 2023 en række konkrete delmål på vejen derhen, som skal realiseres inden 2030. Det indebærer, at både bank og kunder bl.a. skal foretage mere klimavenlige valg i de kommende år. Men bæredygtighed handler i høj grad også om social ansvarlighed, som er et område, der ligger dybt indlejret i ALs DNA.
”For AL handler bæredygtighed helt overordnet om at løfte vores samfundsansvar over for mennesker og klode. Vi ønsker at bidrage med grønne produkter og aktiviteter, som sikrer, at vi efterlader en klode i balance til de næste generationer. Og samtidig ønsker vi at understøtte vores lokalsamfund rundt omkring i Danmark og passe godt på vores medarbejdere,” siger Pernille Lytzen fra Arbejdernes Landsbank.
I Danmark har respondenterne vurderet 261 brands fra 25 forskellige brancher. Arbejdernes Landsbank er nr. 1. blandt de 13 danske banker i undersøgelsen – og nr. 65 ud af de samtlige 261 danske brands (virksomheder) på listen, der ligesom sidste år toppes af Änglamark.
Om undersøgelsen
Sustainable Brand Index er Europas største uafhængige brandundersøgelse om bæredygtighed og inkluderer 80.000 respondenter i 8 lande. Undersøgelsen har været gennemført årligt siden 2011. I 2025-udgaven har et repræsentativt udsnit på 10.000 respondenter i alderen 16–75 år deltaget i interviews i perioden december 2024 - februar 2025. I alt blev 261 brands vurderet i Danmark. Respondenterne kommer fra Norstats panel.