Spær kort

Har du mistet dit kort eller har du mistanke om, at dit kort er blevet misbrugt, skal du spærre det med det samme.

Sådan spærrer du dit kort

  1. Log på Netbank
  2. Klik på menupunktet Konti og Kort
  3. Vælg Kort
  4. Tryk på Kort og Spær kort

Du kan også ringe på telefon:

Visa/dankort eller AL Ung­doms­hæ­ve­kort:

44 89 29 29

Mastercard credit og Mastercard debit:

70 15 81 00

OBS: I alle tilfælde skal du oplyse: Navn, adresse, din filials reg.nr. samt kontonr., kortnr. eller CPR-nr.

Bemærk:

Efter du har spærret dit kort (fx i netbank eller mobilbank), får du straks en SMS med en bekræftelse på, at kortet er spærret.

Dagen efter får du en besked i din netbank/mobilbank med et link, du kan klikke på for at genåbne kortet eller bestille et nyt. Vælger du at genåbne kortet, kan du bruge det igen ca. 1 time senere.

Selvrisiko

Der er en selvrisiko ved uagtsom omgang med et hæve- eller kreditkort. Det er fx, hvis du opbevarer pinkode og kort sammen.

Ved uagtsomhed kan du risikere at hæfte for op til 8.000 kroner selv. Får du kortet spærret med det samme, er selvrisikoen kun på 375 kroner.

Husk derfor altid at opbevare kort og pinkode hver for sig.

Genåbning af kort ved selv-spærring

Du kan selv genåbne dit kort, hvis det fx dukker op derhjemme mellem sofapuderne eller i din taske. NB: Du kan kun selv genåbne kortet, hvis du selv har spærret det via mobil- eller netbank. Hvis du beder en medarbejder hos Arbejdernes Landsbank eller Nets om at spærre kortet, har du ikke mulighed for at genåbne dit kort selv.

Vigtigt: Du skal kun genåbne dit kort, hvis du er helt sikker på, at andre ikke har haft adgang til kortet i den periode, hvor det har været væk. Er du i tvivl, så bestil altid et nyt kort.