Spørgsmål og svar om kort
Mit kort virker ikke
Virker dit kort ikke, kan det skyldes flere årsager:
1. Du har tastet pinkoden forkert for mange gange.
Du kan aktivere dit kort igen i mobil- eller netbanken. Sådan gør du:
Mobilbank:
- Tryk på 'Mere' i bunden
- Vælg Kort
- Vælg kortet og tryk på 'Aktivér kort'
Netbank:
- Vælg 'Konti og kort'
- Vælg 'Kort'
- Vælg 'Aktivér kort'
2. Du har forsøgt at handle på nettet eller i udlandet
Det kan skyldes, at dit kort ikke er åbnet til nethandel eller brug i det pågældende land. Det kan også skyldes, at du har nået loftet for hvor meget, du kan hæve og bruge på dit Visa/dankort i løbet af en måned. Ønsker du at ændre beløbsgrænsen på dit kort, skal du kontakte din rådgiver. Skriv gerne en besked i mobil- eller netbanken.
3. Du har forsøgt at handle i en forretning
Der kan være fejl eller udfald i forretningens terminaler, så prøv igen evt. et andet sted. Husk at der nogle gange skal indtastes pinkode, selvom du betaler kontaktløst under 350 kr.
Du kan åbne dit kort i mobil- eller netbanken.
Sådan gør du i mobilbanken (kun for MasterCard – ikke Visa/dankort):
- Tryk på 'Mere' i bunden og vælg 'Kort'
- Vælg kortet og tryk på globus-ikonet
- Vælg under 'Regioner og Kategorier'
Sådan gør du i netbanken (kun for MasterCard – ikke Visa/dankort):
- Vælg 'Konti og kort' > 'Kort'
- Tryk på globus-ikonet ved siden af kortet
- Vælg nu at give tilladelse til, hvor kortet skal kunne anvendes
Nyt kort
Hvis du har mistet dit kort og allerede har spærret det, kan du bestille et nyt kort.
Er dit kort ødelagt, men ikke spærret kan du genbestille dit kort.
Nyt kort
Sådan gør du i netbanken:
- Vælg 'Konti og kort' > 'Kort'
- Tryk på 'Bestil produkter' øverst til højre
- Vælg det ønskede produkt
- Godkend vejledningen
Når du bestiller et nyt kort, får du et nyt kortnummer og evt. en ny pinkode. Husk derfor, at du skal ændre dine kortoplysninger hos de firmaer, hvor du betaler abonnementer. Det kan fx være Brobizz, rejsekort eller andre abonnementer, som trækkes på dit kort.
Genbestil kort
Sådan gør du i netbanken:
- Vælg 'Konti og kort' > 'Kort'
- Hvis du kan bestille et nyt kort, kan du ved siden af kortet vælge 'Genbestil kort '
- Følg vejledningen
Når du genbestiller et Visa/dankort får dit kort nyt kortnummer, men du beholder samme pinkode. Husk derfor, at du skal ændre kortoplysninger hos de firmaer, hvor du betaler abonnementer - fx Brobizz, rejsekort eller andre, som trækkes på dit kort.
Har du modtaget dit kort, kan du aktivere kortet i mobil- eller netbanken.
Sådan gør du i mobilbanken:
- Tryk på 'Mere' i bunden og vælg 'Kort'
- Vælg kortet og tryk på 'Aktivér kort'
Sådan gør du i netbanken:
- Vælg 'Konti og kort' > 'Kort'
- Vælg 'Aktivér kort'
Spær kort
Du kan spærre dit kort i mobil- eller netbanken.
Sådan gør du i mobilbanken:
- Tryk på 'Mere' i bunden og vælg 'Kort'
- Vælg kortet og tryk på 'Spær kort'
Sådan gør du i netbanken:
- 'Konti og kort' > 'Kort'
- Vælg 'Spær'
Du kan også spærre kort og konto via følgende kontakter
- Visa/dankort og AL-Ungdomshævekort
I bankens åbningstid: Din filial kontaktes
Uden for normal åbningstid:
Telefon (+45) 44 89 29 29 - Mastercard og Mastercard debit - alle korttyper samt Visa Debet
Spærring hele døgnet:
Telefon (+45) 70 15 81 00
I alle tilfælde skal du oplyse: navn, adresse, din filials reg.nr. samt kontonr., kortnr. eller CPR-nr.
- Hvis du selv har spærret dit kort i mobil- eller netbanken, kan du ophæve spærringen igen. Dog bør du kun ophæve spærringen, hvis du er sikker på, at der ikke er andre, der har haft adgang til dit kort. Er du i tvivl, så bestil altid et nyt kort. Efter du har spærret dit kort (fx i netbank eller mobilbank), får du straks en SMS med en bekræftelse på, at kortet er spærret. Dagen efter spærringen af kortet får du en besked i mobil- og netbanken med et link, du kan klikke på for at genåbne kortet eller bestille et nyt. Vælger du at genåbne kortet, kan du bruge det igen ca. 1 time senere.
- Hvis du har ringet til Nets og fået dem til at spærre kortet, er det ikke muligt selv at ophæve spærringen.
Pinkode og pinkodehusker
Det kan skyldes, at pinkoden er den samme som det gamle kort. Hvis du derimod forventer en ny pinkode og ikke har modtaget nogen, kan du genfremsende den i netbanken.
Sådan gør du i netbanken:
- Vælg 'Kort og kort' > 'Kort'
- Vælg kortet og tryk på 'Genfremsende pinkode' - pris 50 kr.
Har du glemt din pinkode, kan du genfremsende den i netbanken. Hvis du har tastet din kode forkert for mange gange, skal du aktivere dit kort igen. Det kan du gøre i mobilbanken eller netbanken.
Genfremsendelse af pinkode
Sådan gør du i netbanken:
- Vælg 'Kort og kort' > 'Kort'
- Vælg kortet og tryk på 'Genfremsende pinkode' – pris 50 kr.
Aktivering af kort
Sådan gør du i mobilbanken:
- Tryk på 'Mere' i bunden og vælg 'Kort'
- Vælg kortet og tryk på 'Aktivér kort'
Sådan gør du i netbanken:
- Vælg 'Kort og kort' > 'Kort'
- Vælg 'Aktivér kort'
Er du ikke sikker på, om du kan huske pinkoden til dit kort, så print nedenstående PDF-fil og udfyld det antal skemaer, du har brug for.
Indsigelser
Opdager du, at der er foretaget betalinger med dit kort, som du ikke kan genkende eller acceptere, hjælper vi dig med at få tilbageført betalingen. Du skal hurtigst muligt lave en indsigelse. Læs her, hvordan:
Er dit kort blevet misbrugt, skal du spærre dit kort med det samme og lave en indsigelse.
Sådan gør du i mobilbanken:
- Tryk på Mere i bunden og vælg Kort
- Vælg kortet og tryk på Spær kort
Sådan gør du i netbanken:
- Vælg Konti og kort > Kort
- Vælg Spær
Har du et reserveret beløb, som du gerne vil have slettet, skal du kontakte det firma, der har reserveret beløbet på din konto.
Skriv til os
Fandt du ikke et svar, kan du skrive til os via formularen herunder. Du hører fra os hurtigst muligt og inden for 24 timer. Overvejer du at blive kunde hos os, og vil du gerne høre mere om, hvad vi kan tilbyde dig, så klik her: Bliv kunde.