Mobil- og netbank
Mobilbank
For at benytte Mobilbank på din Android-enhed, skal styresystemet være Android 11 eller højere (kravet om Android 11 er gældende fra den 22. november 2024).
Når styresystemet er opdateret til version 11 eller højere, fungerer Mobilbanken igen.
Har du spørgsmål til, hvordan du bruger mobilbanken, eller hvordan du får den til at virke, kan du kontakte Support.
Ring til Support på telefon 38 48 48 49 (privat) – eller 38 48 48 62 (erhverv).
Åbningstider
Mandag til torsdag: 08:00 - 22:00
Fredag: 08:00 - 18:00
Lørdag: 10:00 - 18:00
Søndag: 10:00 - 22:00
Særlige åbningstider
Nytårsaftensdag 31. december: 10:00 - 16:00
Support holder lukket
Alle almindelige helligdage og følgende dage:
Fredag efter Kristi Himmelfartsdag
Grundlovsdag den 5. juni
Juleaftensdag den 24. december
Hvis du har indtastet forkert adgangskode i mobilbank-appen for mange gange, bliver den automatisk spærret. Du kan nu ændre din mobilkode.
Sådan opretter du en ny mobilkode i Mobilbank, hvis mobilkoden er spærret:
- Fjern 'Husk mig' når du står i log-på-billedet
- Tryk på 'Brug for ny mobilkode'? 'OPRET HER'
- Du viderestilles nu til Netbank, hvor du kan oprette mobilkoden.
- Godkend med dit MitID
Sådan skifter du din mobilkode i Mobilbank:
- Tryk på 'Mere' i bunden og vælg 'Indstillinger'
- Vælg 'Skift mobilkode'
- Du viderestilles nu til Netbank, hvor du kan skifte mobilkoden.
For at få adgang til mobilbanken skal du oprette en personlig mobilkode, som du skal bruge til at logge ind med i mobilbanken.
Sådan gør du:
- Hent vores gratis app AL-Bank i App Store eller Google Play.
- Tryk på 'Brug for ny mobilkode'? 'OPRET HER'
- Du bliver nu bedt om at logge ind med dit MitID, og derefter sendt til en browser for at oprette den personlige mobilkode.
For at bruge Mobilbank skal virksomheden eller foreningen have en Aftale om AL Netbank Erhverv.
Har du allerede et login til AL Netbank Erhverv, skal du oprette en personlig pinkode. Den personlige pinkode, skal du bruge til at logge ind med i mobilbanken.
Sådan gør du i AL Netbank Erhverv:
- Tryk på den lille pil ud for navnet øverst til højre
- Vælg 'Adgang til Mobilbank'
- Angiv en personlig pinkode og 'Godkend'
- Husk det 11-cifrede brugernummer som skal bruges sammen med pinkoden
- Hent app'en AL Erhverv i App Store eller Google Play
- Log på med dit 11-cifrede brugernummer og personlige pinkode
- Log på med MitID (kun første gang)
Har du glemt din mobilkode til Mobilbank, kan du heldigvis oprette en ny.
Sådan gør du i mobilbanken:
- Fjern 'Husk mig' når du står i log-på-billedet
- Tryk på 'Brug for ny mobilkode'? 'OPRET HER'
- Du viderestilles nu til Netbank, hvor du kan oprette mobilkoden.
- Godkend med dit MitID
Sådan gør du i netbanken (privat):
- Vælg dit navn øverst til højre
- Vælg 'Mobilbank'
- Vælg 'Skift mobilkode'
- Angiv en ny personlig pinkode og Skift mobilkode
Sådan gør du i netbanken (erhverv):
- Tryk på den lille pil ud for navnet øverst til højre
- Vælg 'Adgang til Mobilbank'
- Vælg 'Skift mobilkode'
- Angiv en ny personlig pinkode og Skift mobilkode
Vi tilbyder Young Money, som er et digitalt lommepenge- og opsparingsunivers til børn og unge mellem 7 og 17 år.
Netbank
Når du er logget ind i netbanken, finder du nederst i venstremenuen Find hjælp.
Hvis du har spørgsmål til, hvordan du bruger netbanken eller oplever tekniske problemer, kan du også kontakte Support. Ring til Support på telefon 38 48 48 49 (privat) eller 38 48 48 62 (erhverv).
Hvis du har spørgsmål til, hvordan du bruger netbanken eller oplever tekniske problemer, kan du kontakte Support.
Ring til Support på telefon 38 48 48 49 (privat) eller 38 48 48 62 (erhverv).
Åbningstider
Mandag til torsdag: 08:00 - 22:00
Fredag: 08:00 - 18:00
Lørdag: 10:00 - 18:00
Søndag: 10:00 - 22:00
Særlige åbningstider
Nytårsaftensdag 31. december: 10:00 - 16:00
Support holder lukket
Alle almindelige helligdage og følgende dage:
Fredag efter Kristi Himmelfartsdag
Grundlovsdag den 5. juni
Juleaftensdag den 24. december
Kan du ikke logge på netbanken, kan det skyldes forskellige årsager, fx cookie-indstillingerne på din computer.
Gå til TekniskFAQ.dk hvor du med det samme får undersøgt indstillingerne på computeren og får forslag til en løsning.
Blev dit problem ikke løst, kan du kontakte vores Support på telefon 38 48 48 49 (privat) eller 38 48 48 62 (erhverv). Du kan også sende en mail.
Er du kunde hos os, bør du allerede have en netbank.
Prøv at logge på netbank med dit MitID. Log ind her
Da dit barn er fyldt 18 år og nu selv er myndig, er det ikke længere tilladt som forælder at have adgang til konti uden en særlig fuldmagt fra dit barn.
Dit barn/den unge over 18 år skal henvende sig til banken for at få oprettet en fuldmagtsaftale til konti og netbank. Fuldmagtsaftalen skal underskrives af den unge selv samt forælder/værge. Er dit barn under 18 år, kan du bede om fuldmagt ved at skrive til os i netbank.
For at bruge netbank skal I have en aftale om AL Netbank Erhverv.
Kontakt jeres erhvervsrådgiver, som kan hjælpe med at få adgang.
Du kan gøre indsigelse, hvis du opdager en eller flere betalinger/overførsler i din netbank, som du ikke kan vedkende dig.
Se her hvordan: Indsigelse på netbanktransaktioner.
Investering i netbank og mobilbank
Det er nemt at komme i gang med at investere. Opret en konto og et depot hos os - så er du klar til at handle aktier, obligationer og investeringsforeninger via netbank og mobilbank.
Se en kort video om, hvordan du gør og få mere hjælp her: Online investering
For at finde dagskursen på et værdipapir i mobilbanken, skal du kigge under Investering > Portefølje
Se kort præsentationsvideo her
Derudover er det nu muligt at grave dybere ned i investeringsporteføljens afkast under Portefølje > Afkastrapporten.
Udviklingen af investeringsoverblikket er sket i tæt samarbejde med en større fokusgruppe, hvor der har været et stort ønske om at nedtone de store grafer på forsiden og fokusere på et mere indholdsfyldt overblik, som fremgår i dag.
For at skabe et bedre overblik over porteføljens udvikling har vi introduceret det nye underunivers Portefølje.
Se kort præsentationsvideo her
Derudover er det nu muligt at grave dybere ned i investeringsporteføljens afkast under Portefølje > Gå til afkastrapporten.
I menupunktet handel har du mulighed for at filtrere på tværs af dine depoter og handelsinformationer i ét samlet overblik – så du får de informationer, du har brug for ét sted.
Du kan blandt andet:
- Få overblik over aktive ordrer.
- Få overblik over seneste ordrer, som enten er udløbet eller slettede, inden for de sidste fem bankdage.
- Få et bedre overblik over ordrer på tværs af depoter.
- Filtrere og søge i handler på tværs af depoter inkl. fuldmagtsdepoter.
Når du har fundet den eller de værdipapirer, du ønsker at investere i, kan du vælge imellem tre forskellige handelstyper. Alle tre typer er ikke tilgængelige for alle typer værdipapirer – ligesom de hver især har deres egne fordele og ulemper.
- Strakshandel
Din mulighed for at gennemføre køb eller salg af et værdipapir, hvis du er tilfreds med den pris, som du kan købe eller sælge for. - Børsordre
Her angiver du selv den pris, du vil købe eller sælge et papir på. En fordel ved handel med værdipapirer, hvor der er stor forskel mellem bud og udbud, eller hvis du vil udnytte svingninger i kurserne på Børsen over dagen. - Markedsordre
Her sender du ordren videre til os. Så handler vi den bedst muligt for dig.
Søg det ønskede værdipapir frem via ”Søg papir”, herefter kan du vælge mellem ”Papirdetaljer” og ”Om selskabet” i topmenuen. Her får du udvidet adgang til en lang række oplysninger om europæiske værdipapirer, som fx forskellige nøgletal, nyheder, ESG (Bæredygtighed) score m.fl.
Fra kl. 17.15-22.00, når børsen er lukket, kan du handle strakshandel i et udvalg af danske aktier og obligationer.
Du finder tilgængelige værdipapirer i Mobil- og Netbank under Investering > Bankens kurslister
Under ”Portefølje” vælger du nederst ”Gå til afkastrapporten”. Her vælger du en periode der er relevant for det udbytte du gerne vil se, og herefter vælger du værdipapiret det drejer sig om.
Du kan både vælge et specifikt depot eller flere depoter.
I menupunktet services finder du dine skatteoplysninger. Her kan du se de oplysninger, vi indberetter til Skattestyrelsen på dine værdipapirer.
Du kan blandt andet se:
- Den afregnede afkastskat for din aktiesparekonto og dine pensionsordninger.
- Udbytter på dine værdipapirer.
Med kursalarmer kan du overvåge specifikke værdipapirer ved at indstille alarmgrænser. Når kursen på et valgt værdipapir krydser den definerede grænse, modtager du en alarm.
Det er afgørende, at du har aktiveret push-notifikationer i bankens app for at modtage disse notifikationer på mobilbanken. I netbanken vil en lille klokke i højre hjørne indikere, at en alarm er udløst.
Banken har defineret en række kurslister med en række forskellige værdipapirer, som gør det let for dig at finde noget af de mest handlede værdipapirer. Værdipapirer som fremgår af bankens kurslister skal ikke opfattes som en købsanbefaling.
Du tilgår kurslister ved at klikke på menupunktet Investering > Marked > Bankens kurslister. (ses som en grå boks).
Værdipapirer, som fremgår af bankens kurslister, skal ikke opfattes som en købsanbefaling.
Du kan oprette dine egne kurslister under ”Mine lister” under menupunktet ”Marked”.
I menupunktet services kan du læse generel information om bl.a. aktier og investeringsforeninger, så du ved, hvad du investerer i, og hvad dine muligheder er. Desuden kan du nemt besvare en række spørgsmål om dit kendskab til de værdipapirer, du gerne vil investere i, så du trygt kan handle.
I menupunktet services finder du investeringsberegnerne. Investeringsberegnerene er tilgængelige for alle kunder med netbank/mobilbank og er gratis. Måske finder du inspiration til at justere i dine investeringer? Eller til at komme i gang med at investere?
Du kan blandt andet:
- Få hjælp til at beregne din estimerede fremtidige opsparing ved investering af et bestemt beløb pr. måned.
- Få hjælp til at kan beregne, hvor meget du skal investere pr. måned for at nå et bestemt mål/beløb.
- Få indblik i, hvor meget inflation vil reducere din opsparing.
Du kan finde selskabets regnskab for de sidste 4 år på de fleste europæiske aktier, dog er de kun tilgængelige i netbanken.
Søg det ønskede værdipapir frem via ”Søg papir”, herefter vælger du ”Om selskabet”. Her finder du en lang række oplysninger om selskabet. Hvis du scroller ned, så får du relevante regnskabstal for det valgte selskab for de seneste 4 år.
Søg det ønskede værdipapir frem via ”Søg papir”, under ”Papirdetaljer” – ved at scrolle ned til ”Estimates & Ratios” finder du en række forskellige foruddefinerede indikatorer som fx ”Price earning (P/E)" og ”Kurs indre værdi (P/B)”.
I Mobilbanken:
Søg det ønskede værdipapir frem via ”Søg papir”, under ”Papirdetaljer” – under ”Udvikling” har du en række muligheder for individuel opsætning.
I Netbanken:
Søg det ønskede værdipapir frem via ”Søg papir”, under ”Papirdetaljer” – under ”Udvikling” har du en række muligheder for individuel opsætning. Alternativ finder du en række forskellige foruddefinerede indikatorer under ”Historisk udvikling” ved at scrolle ned.
I Mobilbanken:
”Aktie screener” finder du under ”Marked” i topmenuen og herefter vælger du Handlinger > Aktie screener under ”Aktier” eller ”Fonde”. Her kan du blandt andet vælge forskellige filtrer som Land, Børs og Sektor og herefter tilføje forskellige kriterier. Når du har valgt din ønskede opsætning, klikker du på ”Se xx resultater”. Husk at scrolle ned for at se resultaterne.
I Netbanken:
”Aktie screener” finder du under ”Marked” i venstremenuen og herefter vælger du ”Aktier” eller ”Fonde”. Herefter vælger du ”Aktie screener”. Her kan du blandt andet vælge forskellige filtrer som Land, Børs og Sektor og herefter tilføje forskellige kriterier. Når du har valgt din ønskede opsætning, klikker du på ”Se xx resultater”.
Skriv til os
Fandt du ikke et svar, kan du skrive til os via formularen herunder. Du hører fra os hurtigst muligt og inden for 24 timer. Overvejer du at blive kunde hos os, og vil du gerne høre mere om, hvad vi kan tilbyde dig, så klik her: Bliv kunde.