Mobil- og netbank
Mobilbank
For at benytte Mobilbank på din Android-enhed, skal styresystemet være Android 10 eller højere (kravet om Android 10 er gældende fra den 23. august 2023).
Når styresystemet er opdateret til version 10 eller højere, fungerer Mobilbanken igen.
Har du spørgsmål til, hvordan du bruger mobilbanken, eller hvordan du får den til at virke, kan du kontakte Support.
Ring til Support på telefon 38 48 48 49 (privat) – eller 38 48 48 62 (erhverv).
Åbningstider
Mandag til torsdag: 08:00 - 22:00
Fredag: 08:00 - 18:00
Lørdag: 10:00 - 18:00
Søndag: 10:00 - 22:00
Særlige åbningstider
Nytårsaftensdag 31. december: 10:00 - 16:00
Support holder lukket
Alle almindelige helligdage og følgende dage:
Fredag efter Kristi Himmelfartsdag
Grundlovsdag den 5. juni
Juleaftensdag den 24. december
Hvis du har indtastet forkert adgangskode i mobilbank-appen for mange gange, bliver den automatisk spærret. Du kan nu ændre din mobilkode.
Sådan opretter du en ny mobilkode i Mobilbank, hvis mobilkoden er spærret:
- Fjern 'Husk mig' når du står i log-på-billedet
- Tryk på 'Brug for ny mobilkode'? 'OPRET HER'
- Du viderestilles nu til Netbank, hvor du kan oprette mobilkoden.
- Godkend med dit MitID
Sådan skifter du din mobilkode i Mobilbank:
- Tryk på 'Mere' i bunden og vælg 'Indstillinger'
- Vælg 'Skift mobilkode'
- Du viderestilles nu til Netbank, hvor du kan skifte mobilkoden.
For at få adgang til mobilbanken skal du oprette en personlig mobilkode, som du skal bruge til at logge ind med i mobilbanken.
Sådan gør du:
- Hent vores gratis app AL-Bank i App Store eller Google Play.
- Tryk på 'Brug for ny mobilkode'? 'OPRET HER'
- Du bliver nu bedt om at logge ind med dit MitID, og derefter sendt til en browser for at oprette den personlige mobilkode.
For at bruge Mobilbank skal virksomheden eller foreningen have en Aftale om AL Netbank Erhverv.
Har du allerede et login til AL Netbank Erhverv, skal du oprette en personlig pinkode. Den personlige pinkode, skal du bruge til at logge ind med i mobilbanken.
Sådan gør du i AL Netbank Erhverv:
- Tryk på den lille pil ud for navnet øverst til højre
- Vælg 'Adgang til Mobilbank'
- Angiv en personlig pinkode og 'Godkend'
- Husk det 11-cifrede brugernummer som skal bruges sammen med pinkoden
- Hent app'en AL Erhverv i App Store eller Google Play
- Log på med dit 11-cifrede brugernummer og personlige pinkode
- Log på med MitID (kun første gang)
Har du glemt din mobilkode til Mobilbank, kan du heldigvis oprette en ny.
Sådan gør du i mobilbanken:
- Fjern 'Husk mig' når du står i log-på-billedet
- Tryk på 'Brug for ny mobilkode'? 'OPRET HER'
- Du viderestilles nu til Netbank, hvor du kan oprette mobilkoden.
- Godkend med dit MitID
Sådan gør du i netbanken (privat):
- Vælg dit navn øverst til højre
- Vælg 'Mobilbank'
- Vælg 'Skift mobilkode'
- Angiv en ny personlig pinkode og Skift mobilkode
Sådan gør du i netbanken (erhverv):
- Tryk på den lille pil ud for navnet øverst til højre
- Vælg 'Adgang til Mobilbank'
- Vælg 'Skift mobilkode'
- Angiv en ny personlig pinkode og Skift mobilkode
Vi tilbyder Young Money, som er et digitalt lommepenge- og opsparingsunivers til børn og unge mellem 7 og 17 år.
Netbank
Når du er logget ind i netbanken, finder du nederst i venstremenuen Find hjælp.
Hvis du har spørgsmål til, hvordan du bruger netbanken eller oplever tekniske problemer, kan du også kontakte Support. Ring til Support på telefon 38 48 48 49 (privat) eller 38 48 48 62 (erhverv).
Hvis du har spørgsmål til, hvordan du bruger netbanken eller oplever tekniske problemer, kan du kontakte Support.
Ring til Support på telefon 38 48 48 49 (privat) eller 38 48 48 62 (erhverv).
Åbningstider
Mandag til torsdag: 08:00 - 22:00
Fredag: 08:00 - 18:00
Lørdag: 10:00 - 18:00
Søndag: 10:00 - 22:00
Særlige åbningstider
Nytårsaftensdag 31. december: 10:00 - 16:00
Support holder lukket
Alle almindelige helligdage og følgende dage:
Fredag efter Kristi Himmelfartsdag
Grundlovsdag den 5. juni
Juleaftensdag den 24. december
Kan du ikke logge på netbanken, kan det skyldes forskellige årsager, fx cookie-indstillingerne på din computer.
Gå til TekniskFAQ.dk hvor du med det samme får undersøgt indstillingerne på computeren og får forslag til en løsning.
Blev dit problem ikke løst, kan du kontakte vores Support på telefon 38 48 48 49 (privat) eller 38 48 48 62 (erhverv). Du kan også sende en mail.
Er du kunde hos os, bør du allerede have en netbank.
Prøv at logge på netbank med dit MitID. Log ind her
Da dit barn er fyldt 18 år og nu selv er myndig, er det ikke længere tilladt som forælder at have adgang til konti uden en særlig fuldmagt fra dit barn.
Dit barn/den unge over 18 år skal henvende sig til banken for at få oprettet en fuldmagtsaftale til konti og netbank. Fuldmagtsaftalen skal underskrives af den unge selv samt forælder/værge. Er dit barn under 18 år, kan du bede om fuldmagt ved at skrive til os i netbank.
For at bruge netbank skal I have en aftale om AL Netbank Erhverv.
Kontakt jeres erhvervsrådgiver, som kan hjælpe med at få adgang.
Du kan gøre indsigelse, hvis du opdager en eller flere betalinger/overførsler i din netbank, som du ikke kan vedkende dig.
Se her hvordan: Indsigelse på netbanktransaktioner.
Investering i netbank og mobilbank
Det er nemt at komme i gang med at investere. Opret en konto og et depot hos os - så er du klar til at handle aktier, obligationer og investeringsforeninger via netbank og mobilbank.
Se en kort video om, hvordan du gør og få mere hjælp her: Online investering
I menupunktet handel har du mulighed for at filtrere på tværs af dine depoter og handelsinformationer i ét samlet overblik – så du får de informationer, du har brug for ét sted.
Du kan blandt andet:
- Få overblik over aktive ordrer.
- Få overblik over seneste ordrer, som enten er udløbet eller slettede, inden for de sidste fem bankdage.
- Få et bedre overblik over ordrer på tværs af depoter.
- Filtrere og søge i handler på tværs af depoter inkl. fuldmagtsdepoter.
I menupunktet services finder du dine skatteoplysninger. Her kan du se de oplysninger, vi indberetter til Skattestyrelsen på dine værdipapirer.
Du kan blandt andet se:
- Den afregnede afkastskat for din aktiesparekonto og dine pensionsordninger.
- Udbytter på dine værdipapirer.
I menupunktet services finder du investeringsberegnerne. Investeringsberegnerene er tilgængelige for alle kunder med netbank/mobilbank og er gratis. Måske finder du inspiration til at justere i dine investeringer? Eller til at komme i gang med at investere?
Du kan blandt andet:
- Få hjælp til at beregne din estimerede fremtidige opsparing ved investering af et bestemt beløb pr. måned.
- Få hjælp til at kan beregne, hvor meget du skal investere pr. måned for at nå et bestemt mål/beløb.
- Få indblik i, hvor meget inflation vil reducere din opsparing.
Under Afkast > Rente/Udbytte på dit depot kan du se, hvad du har fået i udbytte.
Når du har fundet den eller de værdipapirer, du ønsker at investere i, kan du vælge imellem tre forskellige handelstyper. Alle tre typer er ikke tilgængelige for alle typer værdipapirer – ligesom de hver især har deres egne fordele og ulemper.
- Strakshandel
Din mulighed for at gennemføre køb eller salg af et værdipapir, hvis du er tilfreds med den pris, som du kan købe eller sælge for. - Limiteret Ordre
Her angiver du selv den pris, du vil købe eller sælge et papir på. En fordel ved handel med værdipapirer, hvor der er stor forskel mellem bud og udbud, eller hvis du vil udnytte svingninger i kurserne på Børsen over dagen. - Markedsordre
Her sender du ordren videre til os. Så handler vi den bedst muligt for dig.
Fra kl. 17.15-22.00, når børsen er lukket, kan du handle strakshandel i et udvalg af danske aktier og obligationer.
Du finder tilgængelige værdipapirer i Mobil-og Netbank under Investering > Bankens kurslister
I menupunktet services kan du læse generel information om bl.a. aktier og investeringsforeninger, så du ved, hvad du investerer i, og hvad dine muligheder er. Desuden kan du nemt besvare en række spørgsmål om dit kendskab til de værdipapirer, du gerne vil investere i, så du trygt kan handle.
Young Money
Både du og dit barn skal være kunder i Arbejdernes Landsbank for at anvende Young Money.
- Er dit barn ikke kunde endnu, kan du også anvende bestillingen her på siden.
- Hvis dit barn allerede har en konto, så ændres dit barns konto automatisk til en Young Money konto.
Hvis du ikke er kunde i Arbejdernes Landsbank, kan du kontakte os.
- Kort og konto: Dit barn kan få et Young Money kort og tilhørende konti hos Arbejdernes Landsbank, når barnet er fyldt 7 år.
- App: Dit barn kan bruge Young Money app'en, når der er oprettet en Young Money konto, og indtil den dag, dit barn fylder 18 år.
- Er barnet under 7 år, kan du i stedet få oprettet en Lommepengekonto.
Young Money app
Nej, appen er helt gratis at anvende.
Ja, appen fungerer på iPad, iPhone og Android-enheder.
- Download Young Money appen – både på din egen enhed og på barnets
- Log ind som forælder
- Tryk på 'Start her'
- Vælg Arbejdernes Landsbank
- Log ind med MitID
- Indtast dit CPR.nr.
- Vælg adgangskode
- Vælg Konto
- Du er nu på appens forælderforside - tryk på 'Indstillinger'
- Tryk på det barn, der skal tilknyttes
- Der dannes nu en QR-kode, som barnet skal scanne med sin Young Money app. Det gør barnet ved at trykke på Scan kode, hvorefter kamera aktiveres. Barnet kan nu scanne QR-koden og oprette en adgangskode.
Ja, I kan sagtens begge downloade og bruge Young Money appen med jeres barn/børn. Det kræver dog, at I begge har fuldmagt til jeres børns konti via mobil/netbank.
I kan begge følge med i barnets forbrug og opsparing og sende penge til barnet. Dog er det kun den forælder, der har oprettet barnet (med QR-kode), som får anmodninger.
- Dit barn kan altid nulstille appen ved at trykke på 'Nulstil app' på login-skærmen.
- Herefter skal du som forælder aktivere en ny QR-kode til barnet i dine Indstillinger.
- Når barnet er på appens startside, skal barnet vælge 'Scan kode' og scanne QR-koden på ny.
- Til sidst vælger dit barn en ny adgangskode, og så er appen igen klar til brug.
Du kan altid nulstille din app under Indstillinger.
Når du nulstiller appen, skal du logge ind med MitID på ny og derefter vælge en ny adgangskode. Barnets app vil stadig fungere, selvom du nulstiller appen.
7-12 år:
- Barnet: Tryk på opsparingsmålet og Overfør penge
- Barnet: Tryk på Spørg om penge
- Forælder: Der sendes en anmodning til forælder, som skal godkende anmodningen
- Barnet: Når anmodningen er godkendt af forælder, kan barnet se beløbet på sin konto.
13-17 år:
Som forælder kan du give barnet lov til at overføre penge mellem sine egne konti. Det gør du sådan:
- Gå i din egen app og vælg barnet i Indstillinger
- Ændr indstillingen for barnet. Herefter kan barnet selv overføre penge fra sit opsparingsmål og mellem egne konti.
Barnet gør nu sådan for at overføre:
- Barnet: Tryk på opsparingsmålet og Overfør penge
- Barnet: Overfør og straks efter er pengene på kontoen
Tryk på gave-ikonet i bundmenuen og følg guiden. Du kan tilknytte en personlig besked til din gave. Gaven sendes til barnets app, og når barnet åbner gaven, vises en animation, din hilsen og beløb.
- Forælder: Tryk på gave-ikonet i bundmenuen og følg guiden. Du kan tilknytte en personlig besked til din gave.
- Forælder: I stedet for at sende gaven direkte til barnets app, skal du scrolle ned og trykke på Print gave. Nu kan du sende gaven til print og pakke den ind som en rigtig gave.
- Barnet: Åbn gaven ved at trykke på gave-ikonet i bundmenuen og scan QR-koden med barnets Young Money app.
Du kan oprette en opgave ved at trykke på opgave-ikonet i bundmenuen.
- Vælg 'Beløb'
- Beskriv opgaven
- Tilføj evt. et foto
- Barnet modtager en notifikation, når du har sendt opgaven.
Dit barn modtager en notifikation, når du har sendt en opgave.
I barnets bundmenu under Opgaver kan barnet se alle sine opgaver.
Når barnet har løst opgaven, skal der tilknyttes et foto, hvorefter barnet kan swipe Opgave løst.
Du får som forælder en notifikation, når barnet har løst sin opgave. Pengene overføres med det samme til den af barnets konti, du har valgt som modtager-konto.
Dit barn kan overføre penge til dig ved at ændre modtager- og afsenderkonto i den samme funktion, hvor barnet anmoder dig om penge.
Skriv til os
Fandt du ikke et svar, kan du skrive til os via formularen herunder. Du hører fra os hurtigst muligt og inden for 24 timer. Overvejer du at blive kunde hos os, og vil du gerne høre mere om, hvad vi kan tilbyde dig, så klik her: Bliv kunde.