Spørgsmål og svar om Young Money
Her kan du få svar på dine spørgsmål om Young Money.
Young Money
Både du og dit barn skal være kunder i Arbejdernes Landsbank for at anvende Young Money.
- Er dit barn ikke kunde endnu, kan du også anvende bestillingen her på siden.
- Hvis dit barn allerede har en konto, så ændres dit barns konto automatisk til en Young Money konto.
Hvis du ikke er kunde i Arbejdernes Landsbank, kan du kontakte os.
- Kort og konto: Dit barn kan få et Young Money kort og tilhørende konti hos Arbejdernes Landsbank, når barnet er fyldt 7 år.
- App: Dit barn kan bruge Young Money app'en, når der er oprettet en Young Money konto, og indtil den dag, dit barn fylder 18 år.
- Er barnet under 7 år, kan du i stedet få oprettet en Lommepengekonto.
Young Money app
Nej, appen er helt gratis at anvende.
Ja, appen fungerer på iPad, iPhone og Android-enheder.
- Download Young Money appen – både på din egen enhed og på barnets
- Log ind som forælder
- Tryk på 'Start her'
- Vælg Arbejdernes Landsbank
- Log ind med MitID
- Indtast dit CPR.nr.
- Vælg adgangskode
- Vælg Konto
- Du er nu på appens forælderforside - tryk på 'Indstillinger'
- Tryk på det barn, der skal tilknyttes
- Der dannes nu en QR-kode, som barnet skal scanne med sin Young Money app. Det gør barnet ved at trykke på Scan kode, hvorefter kamera aktiveres. Barnet kan nu scanne QR-koden og oprette en adgangskode.
Ja, I kan sagtens begge downloade og bruge Young Money appen med jeres barn/børn. Det kræver dog, at I begge har fuldmagt til jeres børns konti via mobil/netbank.
I kan begge følge med i barnets forbrug og opsparing og sende penge til barnet. Dog er det kun den forælder, der har oprettet barnet (med QR-kode), som får anmodninger.
- Dit barn kan altid nulstille appen ved at trykke på 'Nulstil app' på login-skærmen.
- Herefter skal du som forælder aktivere en ny QR-kode til barnet i dine Indstillinger.
- Når barnet er på appens startside, skal barnet vælge 'Scan kode' og scanne QR-koden på ny.
- Til sidst vælger dit barn en ny adgangskode, og så er appen igen klar til brug.
Du kan altid nulstille din app under Indstillinger.
Når du nulstiller appen, skal du logge ind med MitID på ny og derefter vælge en ny adgangskode. Barnets app vil stadig fungere, selvom du nulstiller appen.
7-12 år:
- Barnet: Tryk på opsparingsmålet og Overfør penge
- Barnet: Tryk på Spørg om penge
- Forælder: Der sendes en anmodning til forælder, som skal godkende anmodningen
- Barnet: Når anmodningen er godkendt af forælder, kan barnet se beløbet på sin konto.
13-17 år:
Som forælder kan du give barnet lov til at overføre penge mellem sine egne konti. Det gør du sådan:
- Gå i din egen app og vælg barnet i Indstillinger
- Ændr indstillingen for barnet. Herefter kan barnet selv overføre penge fra sit opsparingsmål og mellem egne konti.
Barnet gør nu sådan for at overføre:
- Barnet: Tryk på opsparingsmålet og Overfør penge
- Barnet: Overfør og straks efter er pengene på kontoen
Tryk på gave-ikonet i bundmenuen og følg guiden. Du kan tilknytte en personlig besked til din gave. Gaven sendes til barnets app, og når barnet åbner gaven, vises en animation, din hilsen og beløb.
- Forælder: Tryk på gave-ikonet i bundmenuen og følg guiden. Du kan tilknytte en personlig besked til din gave.
- Forælder: I stedet for at sende gaven direkte til barnets app, skal du scrolle ned og trykke på Print gave. Nu kan du sende gaven til print og pakke den ind som en rigtig gave.
- Barnet: Åbn gaven ved at trykke på gave-ikonet i bundmenuen og scan QR-koden med barnets Young Money app.
Du kan oprette en opgave ved at trykke på opgave-ikonet i bundmenuen.
- Vælg 'Beløb'
- Beskriv opgaven
- Tilføj evt. et foto
- Barnet modtager en notifikation, når du har sendt opgaven.
Dit barn modtager en notifikation, når du har sendt en opgave.
I barnets bundmenu under Opgaver kan barnet se alle sine opgaver.
Når barnet har løst opgaven, skal der tilknyttes et foto, hvorefter barnet kan swipe Opgave løst.
Du får som forælder en notifikation, når barnet har løst sin opgave. Pengene overføres med det samme til den af barnets konti, du har valgt som modtager-konto.
Dit barn kan overføre penge til dig ved at ændre modtager- og afsenderkonto i den samme funktion, hvor barnet anmoder dig om penge.
Skriv til os
Fandt du ikke et svar, kan du skrive til os via formularen herunder. Du hører fra os hurtigst muligt og inden for 24 timer. Overvejer du at blive kunde hos os, og vil du gerne høre mere om, hvad vi kan tilbyde dig, så klik her: Bliv kunde.